Sweeney shoulder

Alla som läser här är vid det här laget väl medvetna om att hästen jag köpte i slutet av sommaren efter endast tre veckor skadade sig i hagen så illa att det är osäkert om han kommer att bli frisk igen.

Men alla vet kanske inte vilket tillstånd han är i. Tänkte därför att jag skulle berätta lite om Bobbos "åkomma" för de som är intresserade.

Diagnosen som han har fått kallas "Sweeney shoulder" vilket är en nervskada i bogen. Över bogpartiet går det en stor nerv, med ett större nervkluster, vilken har blivit skadad. Detta medför att nerven inte skickar signaler till de stora muskler som finns i bogpartiet och det i sin tur gör att det inte finns någonting som håller bogen "på plats". Det ser därför ut som att bogen är "ur led" när han går. Varje steg "tappar" han bogen som åker rakt ut från kroppen. Svårt att förklara...

Med detta tillstånd kommer också att musklerna i anslutning till nerven förtvinar. Det gör att han nu ser ut att ha en stor "grop" över bogpartiet.

Jag har aldrig i mitt liv hört talas om denna diagnos och det har inte heller någon av de hästmänniskor som jag pratat med (och då känner jag ändå ett gäng med måååånga år bland hästar bakom sig). Av alla de veterinärer som jag har pratat med är det två som har sagt att de sett sådana hästar tidigare.

Utgången är väldig oviss. Vissa hästar blir helt bra (enligt de veterinärer som sett sådana här fall) medan andra inte blir det. Allt handlar om att nerven måste komma igång (om jag förstått det hela rätt). Prognosen försämras avsevärt om hästen inte visar förbättring inom de tre första månaderna...

Jag har googlat och läst, i stort sett, allt som går att läsa om detta. Det är mestadels nedslående läsning. Men, jag hittar också mitt hopp där då jag har förstått att det vanligtvis dröjer 6-10 veckor innan man kan se några avsevärda förbättringar. Även om 6-veckorsgränsen närmar sig så tycker jag ändå att jag kan se att vingligheten minskat hos Bobbo. Dock så går han fortfarande lika illa med bogpartiet som "far ut" och som jag förstår det är det detta man vill se minska under de första månaderna.

Men, bara att hålla hoppet uppe och tänka positiva tankar. Än har jag inte gett upp!

Har någon av er kommit i kontakt med "Sweeney shoulder" innan? Berätta gärna!

Allmänt, Hästar | |
#1 - - Lina:

Usch stackaren :/

Svar: Ja, usch... :( Inte kul att se honom som han är nu... Men, han verkar vara vid gott mod i vilket fall. :)
Jessica Lindgren

#2 - - Anonym:

Hej!
Vet inte om detta när dig. Jag googlade och snubblade över din blogg. Jag har en unghäst som fått Sweeney Shoulder-diagnos.
Sedan några dagar tillbaka. Trauma i hagen för tre dagar sedan.
Berätta gärna hur det gick för din häst. Jag har bara läst detta inlägg. Hittills.
Tacksam för svar.
/ Jerker Bjurman, Skellefteå.
[email protected]

Upp