Perspektiv

För ett tag sen började jag kolla på säsong 4 av Skam. Har sett de tre tidigare säsongerna (blev helt fast som de flesta andra som kollat) men har haft för dåligt fokus, plus att annat har kommit före, så jag kom av mig med att följa denna säsong. 


NU har jag dock snart kollat klart och kan inte låta bli att återigen förundras över serien. Så många tankeställare. Så många självklara saker som så lätt förbises. Så mycket som gör att man ser lite klarare på saker och ting.

Igår när jag satt och kollade var det en sak som jag började tänka på. Perspektiv. Vad är det egentligen som gör att man får perspektiv på saker och ting och varför behövs det ens?

Det sista är lätt att svara på. Perspektiv behövs för annars skulle alla på denna jord gå runt i sin egna lilla bubbla utan en tanke på andra människor och med tron att det bara finns en sanning. Om två människor, eller två grupper av människor, då träffas... Ja, ni kan ju räkna ut själva. 

Men hur får man då perspektiv? Enligt mig så måste man vara nyfiken, vilja lära sig nya saker, vilja lyssna på andra människor, vara källkritisk... Genom att möta andra människor, helst olik en själv, så får man ju lära sig något nytt. Hur det är att leva på en annan plats. Med en annan religion kanske. Med andra förutsättningar. Då kan en annan plats vara ett hus bort eller 1000 mil bort. En annan religion kan vara ett annat tankesätt. Andra förutsättningar kan vara att någon annan inte lever som du gör, för att den inte vill eller för att den inte kan. Är man öppen för detta tror jag att man får perspektiv. Det i sin tur tror jag gör en till en rikare människa. Självklart ökar det även förståelsen människor emellan. 

Ni kanske förstår vad jag menar, eller inte. Om inte: se serien Skam. Om ni förstår: se serien Skam. 




Denna vy var ur mitt perspektiv igår. ;)


"Som metafor används ordet (perspektiv) om människors olika sätt att tolka mer eller mindre komplexa fenomen, där det finns utrymme för olika synsätt"

Allmänt | |
Upp