Ny plan

Dags för ett inlägg igen! Tycker att det är bra att skriva om Bobbo här för att ha något att kunna gå tillbaka till, längre fram...

Senaste veckan tycker jag inte att Bobbo har känts riktigt hundra. Inte halt eller så, men något hackig och inte riktigt sig själv. Efter ett par dagar med bara promenader bestämde jag mig ändå för att köra på i några dagar. Jag menar, nu när han har börjat öka på träningen med galopp bland annat är det inte så konstigt om han får träningsvärk och blir stel i musklerna. Och hade det varit något annat hade han ju blivit sämre.

Träningspassen har varit blandade, uteritter och några pass i ridhuset. Jag har krävt att han ska jobba på men har skippat galoppen, skrittat mer och även stretchat honom lite. Vill dock poängtera att kraven på rakriktning, böjning och att han kliver på har varit samma. 

I förrgår passade jag på att rida över upphöjda bommar då det fanns material framme efter ett träningspass med Tyra och Fiffi. Red mest i trav och han kändes jämn och fin. Igår red jag ut och då kändes han pigg, fräsch och jämn. När han är så känns han i det stora hela som "vanligt". La också in två korta galopper. Det är där det känns att han inte är som "vanligt", men jag tyckte ändå att han hade blivit bättre i galoppen jämfört med när jag provade för några veckor sedan.

Jag har bestämt mig för att fortsätta gå på känsla vilket just nu, bland annat, betyder att jag kommer galoppera på honom uppsuttet. Tror inte riktigt på detta med att galoppera på töm på volt. Dels busar han mer då, dels gillar jag inte voltspåret, inte än. Något pass med tömkörning kan såklart vara ok, men fokuset gällande galopparbetet sk inte ligga där.

Ser fram emot att fortsätta med honom och hoppet lever än!
(null)


Avslutar med några bilder från helgen då Tyra fick låna bästa Fiffi på blåbärshoppning. Detta var första hopptävlingen och det fick galant! Så kul att se! <3

(null)

(null)


Allmänt, Hästar | |
Upp