Island

Förra veckan var jag på Island och därmed kan jag nu stryka ett resemål från min "bucket list". Har alltid drömt att få åka dit och nu blev drömmen verklighet.

Det var dock inte enbart semester som hägrade utan huvudsyftet med resan var en konferens. Jag och min medresenär, en annan lärare från skolan, ville dock inte åka ifrån Island utan att ha sett själva Island. Därför åkte vi en dag tidigare, hyrde bil och hann därmed med en liten roadtrip.

Vilket magiskt ställe Island är! Helt MAGISKT landskap! Det var kallt, blåsigt och stundtals snöstorm. Men vad gjorde det när man fick färdas genom ett sagolandskap?

Vi tog turistrutten "The golden circle" och fick, förutom det magiska landskapet, se Thingvellir, Geysir och Gullfoss. I konferensen ingick även en tur till, och bad i, den Blå lagunen. Häftig känsla att bada i en naturligt uppvärmd naturlig "pool" samtidigt som vinden ven och kylan bet i. Det var dock så varmt i badet att vi låg i ca. 1,5 timme (38 grader i vattnet).

Konferensen gick också bra och höjdpunkterna var en föreläsning med Andri Snær Magnusson och sen såklart att starta ett projekt med mina projektpartners.

En toppenresa och jag kommer förmodligen tillbaka till Island någon gång. I ❤️ Iceland.

Mot Island!

Varierande väder, fantastiskt landskap!

Thingvellir, det var nog det coolaste stället på hela resan. Om man nu måste välja ett...

Geysir och gejsern Strokkur.

Svårt att göra Gullfoss rättvisa på bild. Men det var riktigt mäktigt!

Hej då Island och Reykjavik, I'll be back! ;)

Allmänt, Resor | |
Upp