Nyårslöften

Vissa menar att det är "strunt" med nyårslöften. Att "man ska väl vara nyttig hela året", "integrera träning som en del av sin vardag, inte träna varje gång det blir nytt år", "vara snäll hela året" osv, osv. The list goes on.


Jag tycker dock att vid nytt år är det perfekt att se tillbaka på året som gått, utvärdera vad som varit bra och vad som kan bli bättre och se vad man vill förändra i sitt liv. Sätta upp nya mål. Jag gör dock detta vid fler tillfällen under året för jag tror på att man är sin egen lyckas smed och den enda som är ytterst ansvarig för ens eget mående är en själv. Så mycket (allt?) handlar om inställning! (Kanske bra att förtydliga att detta är såklart om man lever här, i vårt otroligt priviligerade land, och under normala förhållanden. Detta kan dock göra att det är lätt att bli irriterad på såna som bara klagar på allt utan att själv göra något åt sitt eget liv. FATTAR NI HUR BRA VI HAR DET HÄR, har jag ibland lust att skrika. Men det gör jag inte såklart). Blev en lång parentes så återgår till ämnet: Vid nyår missar jag dock sällan (aldrig?) denna utvärdering. 

Mina "nyårslöften" (eller saker jag vill förändra/förbättra kanske passar bättre) är bland annat:

-Stressa mindre. Stress - största boven i mitt liv under vissa perioder. Mycket på grund av mitt jobb. Att jobba 80% har inte fungerat optimalt så därför steppar jag upp till 100% nästa termin. Några andra förändringar på jobbet blir det också; mindre av något som stressat, mer av något som jag brinner för men som kräver ökat ansvar. Ser det dock som en rolig utmaning - är numera förstelärare inom värdegrundspedagogik! 

Åter dock till "stressa mindre". Planera mer och ännu bättre och behålla lugnet när tiden saknas. Man hinner det man hinner och att hinna mer på bekostnad av ökad stressnivå är inte värt det!

Sen har jag väl lite andra saker jag behöver bli bättre på också. Men allt behöver jag inte ta här... ;)

Ett annat "nyårslöfte" (med min definition) berättar jag dock om i morgon (eller när jag nu hinner blogga). :)


Allmänt | |
Upp