Muskler

För att ni ska få en uppfattning vad jag pratar om när jag nämner Bobbos skada och muskelförtvining så tänkte jag visa några bilder och förklara lite kort. (Har nog skrivit något liknande inlägg tidigare men det har hänt mer sen dess så här kommer ett nytt).


I augusti förra året var han med om en olycka i hagen och fick en nervskada, kallad Sweeney shoulder. Nervskadan påverkade i sin tur de stora musklerna på bogpartiet vilka till följd av skadan förtvinat (hör till skadebilden). I början kunde han knappt gå och det såg ut som att hela bogpartiet "föll ut" när han gick.

Efter en hel del rehab och även ett rejält bakslag fick Bobbo i våras vara med på en undersökning på Strömsholm där de kunde konstatera att han ändå hade både nervsignaler och muskelaktivitet. En undersökning strax innan visade även att bogleden såg helt fin ut. På grund av skadans omfattning var de ändå tveksamma till om han någonsin kommer bli fullt återställd men då det finns väldigt lite forskning samt få fall så är det ändå svårt att sia.

Därför beslutade jag mig ändå för att ge honom en till chans efter bakslaget då han blev halt och överansträngd efter enbart skritturer för hand. När han var ohalt igen släppte jag ut honom i stor hage och återupptog rehabträningen. Som ni vet började jag även för en månad sedan att skritta honom uppsuttet. Skillnaden tycker jag har varit påtaglig. Både hur han rör sig när han skrittar men även muskelmässigt. Vad tycker ni?


Den allra första i oktober. Nämnas kan att han har sett ännu värre ut än så bara att jag inte hade någon bra bild på det. Den bredvid för ca en vecka sen. Den sista igår.

Allmänt, Hästar | |
Upp